dinsdag 9 maart 2010

Haal meer uit je netwerk


Netwerken is helemaal van deze tijd. Er zijn meer dan genoeg mogelijkheden om andere mensen te ontmoeten in zakelijke netwerken. Als je niet oppast heb je er een dagtaak aan.


Ik kom regelmatig mensen tegen die het netwerken 'wel leuk' vinden maar er geen business uithalen en het daarom maar opgeven. Zegt dat iets over het netwerk waar ze naartoe gaan of zegt dat iets over hoe zij netwerken?


Laten we voorop stellen dat netwerken bij je moet passen. Als je het ontzettend vervelend vindt om te doen dan is de kans klein dat je er succesvol in wordt. Maar geef het niet te snel op. Voor mij werkt een netwerk dat niet te vrijblijvend is beter dan een netwerk waar je naartoe gaat om te borrelen.


Mijn voorkeur gaat naar netwerkbijeenkomsten waar je tijdens een lunch of diner de gelegenheid krijgt om jezelf in een paar minuten te presenteren en waar je naar de presentaties van de andere netwerkers luistert.


Focus op geven

Geven en ontvangen zijn onlosmakend aan elkaar verbonden. Alleen geven werkt niet en alleen ontvangen ook niet. De juiste balans is waar het om gaat. Beginnen met geven werkt voor mij het beste. Wanneer ik naar iemand zijn presentatie luister begin ik automatisch te denken wie uit mijn netwerk iets met dat product of die dienst zou kunnen.


Kado

Wanneer je bij een parfumerie werkt dan kan je kleine flesjes parfum weggeven om mensen kennis te laten maken met een nieuw product. Wat kan jij kado geven zodat mensen al een beetje kunnen ervaren hoe het is om zaken met jou te doen? Denk hierbij ook aan gratis advies.


BIG 5

Waar je op focust daar ga je naartoe. Met welke 5 organisaties zou jij graag zaken willen doen? Door deze te benoemen is de kans groot dat je deze organisaties ineens overal tegen komt. Wanneer je een nieuwe auto hebt dan zie je deze ook ineens overal rijden (zelfs aan de overkant van de snelweg).


Andersom denken

Hoe nadrukkelijker je in staat bent om het belang van de ander voorop te stellen hoe groter de kans dat je een blijvende positieve indruk achter laat. Jezelf verplaatsen in wat de ander nodig heeft. Dit is niet hetzelfde als een ander geven wat jij graag zou ontvangen.


Persoonlijke pitch

Daarnaast helpt het om een goede pitch achter de hand te hebben. Een goede pitch laat zien wie je bent. Je trekt er de juiste mensen en opdrachten mee aan. Over de voorwaarden om een goede pitch voor te bereiden de volgende keer meer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten