dinsdag 12 januari 2010

Een persoonlijke pitch






The Elevator Pitch
Wil je weten wat een elevator pitch is?
Bekijk dan de volgende video: http://vl.am/juu

Hoe komt het toch dat veel pitches of presentaties tijdens een netwerkbijeenkomst zo ontzettend saai zijn? Volgens mij doordat veel mensen een opsomming geven van wat ze doen en wat ze hebben: "Wij verzorgen jaarrekeningen, doen uw administratie en geven fiscaal advies. We hebben 6 kantoren en 35 medewerkers."

Human Beings
Het is veel interessanter om te laten zien wie je bent. We zijn tenslotte geen Human Havings of Human Doings maar Human Beings. Wanneer je laat zien wie je bent en wat jouw passie is dan verhoog je jouw gunfactor. Door te laten zien waar jij enthousiast van wordt, ben je aantrekkelijk voor anderen. Enthousiasme werkt aanstekelijk (chagrijn ook trouwens).
Maak je pitch dus persoonlijk. Mensen doen zaken met mensen. Het moet klikken.

Geef je presentatie een POR
Het helpt ook om je presentatie een POR te geven en POR staat voor:
P: Probleem
O: Oplossing
R: Resultaat

1. Welke problemen los jij voor klanten op?
2. Hoe los jij die op?
3. Wat is het uiteindelijke resultaat?

Zonder dat iemand zijn probleem (h)erkend doe je geen zaken. Door iets te vertellen over je werkwijze prikkel je de nieuwsgierigheid. Mensen kopen resultaten en geen oplossingen dus eindig met het doorvertalen van jouw oplossing in een resultaat.

Verkoop gaten geen boren
Jos Burgers vertelt een mooi verhaal over boren of gaten verkopen. Mischien heb je het al eerder gelezen: De verkoper die uren over al zijn verschillende boren weet te vertellen: klopboor, diamantboor, houtboor enz. enz. Hij verveeld zijn prospect al snel want die wil maar 1 ding: EEN GAT! Het zal hem om het even zijn of hij dit gat met of zonder boor krijgt.

Kan je hulp gebruiken bij jouw persoonlijke pitch? Kijk eens op http://www.pitchinthepark.nl/ of op http://vl.am/YsZ






Geen opmerkingen:

Een reactie posten